• mytaras 60x80

  • mytaras 50x70

  • Mytaras 70x50

  • Mytaras 100x100

Μυταράς Δημήτρης

Ζωγράφος, σκηνογράφος, Χαλκίδα 1934.

Ο Δημήτρης Μυταράς σπούδασε ζωγραφική στην ΑΣΚΤ (1953-1957) με δασκάλους τους Σ. Παπαλουκά και Γ. Μόραλη. Σπούδασε στη συνέχεια στο Παρίσι σκηνογραφία στην Ecole des Arts Decoratifs (1961 1964), με δάσκαλους τους F. Labisse και J. L Barrault, και παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα εσωτερικής διακόσμησης στην Ecole a Arts et Metiers. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του και την επιστροφή του στην Αθήνα το 1964, ανέλαβε τη διεύθυνση του Εργαστηρίου Εσωτερικής Διακόσμησης στο ΑΤΙ το 1969 διορίστηκε βοηθός στο Εργαστήριο Ζωγραφικής στην ΑΣΚΤ, όπου το 1977 εξελέγη τακτικός καθηγητής.

Ξεκίνησε την πορεία του στον εικαστικό χώρο μέσα από το σχέδιο, για να προχωρήσει αργότερα στην εφαρμογή και στην κατάκτηση του χρώματος. Στα έργα του το σχέδιο δεν είναι απλό δομικό στοιχείο της σύνθεσης, αλλά βασικό μέσο έκφρασης. Αντίστοιχα, το χρώμα χρησιμοποιείται όχι ως μορφοποιό στοιχείο, αλλά ως εκφραστικό του κλίματος και της εσωτερικής ποιότητας του θέματος. Διαθέτοντας εξαίρετες σχεδιαστικές ικανότητες και όντας ευαίσθητος δέκτης των μηνυμάτων της πρωτοπορίας, δέχεται γόνιμες επιρροές από τα νεοτερικά ρεύματα και έχει διαμορφώσει προσωπικό και αναγνωρίσιμο εικαστικό ύφος.

Άξονες και προσδιοριστικά σημεία του έργου του παραμένουν η ελληνική εικαστική παράδοση, το φυσικό και το αστικό τοπίο, η καθημερινή πραγματικότητα και η επικαιρότητα, το πλήθος και το άτομο, ο άνθρωπος ως συμβατικό πρόσωπο ή ως συγκεκριμένη προσωπικότητα. Η ανθρώπινη μορφή, όπως συλλαμβάνεται σε τυχαία φωτογραφικά στιγμιότυπα ή όπως μεταπλάθεται σε σκηνοθετημένες και επεξεργασμένες από τον καλλιτέχνη θέσεις και συσχετίσεις συχνά στοιχειοθετείται η αυτοπαρουσίαση του ζωγράφου, αποτελεί το κύριο θεματολογικό υλικό των συνθέσεων του.

Στο έργο του είναι έκδηλος ένας αφαιρετικός εξπρεσιονισμός, ενώ συχνά ο καλλιτέχνης διαπνέεται από τάσεις μεταφυσικής γραφής ή κινείται σε κλίμα βιωμένου υπερρεαλισμού ή ακόμη προχωρεί σε έναν ιδιότυπο συμβολιστικό ρεαλισμό με κριτική διάθεση.

Εικαστικός δημιουργός με πολυδιάστατη δραστηριότητα και επίδοση σε πολλούς τομείς, έχει να επιδείξει μεγάλη παραγωγή σχεδίων και ζωγραφικών έργων, σκηνογραφιών και ενδυματολογικών μελετών, καθώς και δημιουργιών εφαρμοσμένης τέχνης: διακόσμηση κτιρίων (γλυπτός διάκοσμος τοίχων, διακοσμητικοί πίνακες, τοιχογραφίες), σχεδιασμός ταπήτων, διάκοσμος χρηστικών αντικειμένων, παιγνίδια, εικονογράφηση Βιβλίων, περιοδικών και ημερολογίων, εικονογράφηση εξώφυλλων βιβλίων, περιοδικών, δίσκων και προγραμμάτων θεατρικών παραστάσεων, διαφημιστικοί πίνακες (αφίσες), γελοιογραφίες κ.ά.

Ατομικές εκθέσεις

  • «Ζυγός», 1961
  • «Χίλτον», 1964
  • «Άστορ», 1965,1969
  • «Μέρλιν», 1966
  • «Αίθουσα Τέχνης», Θεσσαλονίκη, 1969, 1978
  • «Ζουμπουλάκη», 1970, 1980, 1984, 1987
  • «Galleria Forni», Μπολόνια, 1972
  • «Galleria Santa Croce», Φλωρεντία, 1972
  • «Galleria Giulia», Ρώμη, 1973
  • «Galleria d'Arte San Marco dei Giustiniani», Γένοβα, 1973
  • ΑΓΕΤ, 1973
  • Ηράκλειο, 1978
  • «Πολύπλανο», 1982
  • «Αγκάθι», 1985
  • σκηνικά και κοστούμια Π.Δ. Λάρισας, 1985 «Trosa Kvarn», Σουηδία, 1987
  • Βελλίδειο Π.Κ., Θεσσαλονίκη, 1989
  • αναδρομική Πινακοθήκη Πιερίδη, 1989
  • αναδρομική «Ειρμός», Θεσσαλονίκη, 1989
  • αναδρομική «Κρεωνίδης», 1992
  • «Chateau Chenonceau», Loire, Γαλλία, 1992
  • αναδρομική «Flak», Παρίσι, 1992
  • Expo '93, Τόκιο, 1993
  • αναδρομική ΕΠΜΑΣ, 1995
  • αναδρομική Μουσείο Πιερίδη, Λευκωσία, 1995
  • «Adam», 1997
  • σχέδια «Αστρολάβος», 1997
  • Φεστιβάλ Πάτρας, 1998
  • Μουσείο Millesgarden, Σουηδία, 1998
  • κ.α.

Ομαδικές εκθέσεις

  • Πανελλήνιες 1957,1960,1965,1967,1987
  • Έκθεση Νέων Ζωγράφων, «Ζυγός», 1958
  • Α' βραβείο Μπιενάλε Αλεξάνδρειας, 1958,1966
  • Μπιενάλε Νέων του Παρισιού, I960
  • Πανελλαδική Έκθεση Νέων, 1961
  • Α' βραβείο Salon d'Automne, Παρίσι, 1962
  • Art Hellenique Contemporain, Musee Rath, Γενεύη, 1967
  • Μπιενάλε Βενετίας, 1972 Μπιενάλε Σάο Πάουλο, 1981
  • Ευρωπάλια, Βρυξέλλες, 1982
  • Μνήμες Αναπλάσεις Αναζητήσεις, ΕΠΜΑΣ, 1985
  • Μεταμορφώσεις του Μοντέρνου, ΕΠΜΑΣ, 1992
  • Salon de Mars, Παρίσι, 1992
  • International Art Show, Τόκιο, 1992
  • Art Athina, 1995
  • Three Generations of Greek Art, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Τελ ΑΒίβ, Ισραήλ, 1998
  • κ.α.